Werkruimtes in de Havenloods

Een Vrijhaven vol activiteit

De Vrijhaven Utrecht wordt een locatie met veel reuring, een vrijplaats met een rauw randje waar veel mogelijk is met een creatieve, innovatieve uitstraling. Met een mix van soorten werkruimtes, presentatieplekken en horeca wordt De Vrijhaven een locatie waar er van alles gebeurt. Dit biedt huurders de mogelijkheid om hun werk te tonen en om samenwerkingen aan te gaan met andere huurders.

Met festivals, optredens, evenementen, horeca, exposities en rondleidingen wordt De Vrijhaven een plek waar publiek kennis kan maken met kunst en creativiteit. Dit betekent dat De Vrijhaven nooit helemaal stil zal zijn. De Vrijhaven wordt een transparante, uitnodigende werkomgeving, waar bezoekers door de ramen zicht hebben op je werkplaats. Natuurlijk is er ruimte om rustig te kunnen werken, maar wil je een anonieme, stille werkplek, dan is De Vrijhaven niet het juiste pand voor je.

Op deze pagina vind je meer informatie van de werkruimtes en ateliers in de Havenloods. Voor meer informatie over het gehele project kan je terecht op onze website vrijhavenutrecht.nl.


Klik op de afbeelding voor specificaties van de ruimtes.

Voorlopig ontwerp: aanpassingen mogelijk
In de afbeelding hierboven (klik om te vergroten) zie je het voorlopige ontwerp voor de Havenloods. De functies op de plattegrond zijn een indicatie, wat betekent dat het nog mogelijk is daarmee te schuiven. Ook de oppervlaktes van de ruimtes zijn aan te passen. Wil je een grotere ruimte dan is het mogelijk bijvoorbeeld één of twee tussenwanden weg te halen. Alleen de gangen moeten grotendeels ongewijzigd blijven.

Hoogtes ruimtes
De precieze hoogtes van de ruimtes hangen samen met de uiteindelijke keuze voor isolatiemateriaal. Deze keuze maken we eind augustus in samenspraak met onze architect en onze aannemer. Op de bovenstaande plattegrond staat per zone een indicatie van de plafondhoogte aangegeven.

Voorzieningen
Alle ruimtes worden voorzien van:
·         voldoende elektrapunten
·         energiezuinige infraroodverwarmingspanelen
·         een eigen elektrameter
·         snel internet

Huurders kunnen gebruik maken van algemene voorzieningen, waaronder:
·         ruime kantine met keukenvoorzieningen
·         pantry’s op iedere etage
·         ruime parkeergelegenheid op het voorterrein

Huurprijzen
De (kale) huurprijzen variëren van € 75 tot € 110 per m2 per jaar. De uiteindelijke huurprijs hangt af van:
1)      je gebruik: ben je een autonome kunstenaar, dan betaal je tussen de € 75 en € 90 ex BTW per m2 per jaar. Ben je een toegepaste kunstenaar of creatieve ondernemer dan betaal je tussen de € 90 en € 110 ex BTW per m2 per jaar.
2)      van de ruimte: sommige ruimtes hebben bijvoorbeeld een eigen buitenruimte of een etalage aan de straat. Deze zijn daardoor duurder dan ruimtes die deze voorzieningen niet hebben.

Wanneer je je interesse aangeeft in een bepaalde (soort) ruimte, kunnen we je een goede indicatie geven van de te verwachten huurprijs. We zullen de definitieve huurprijzen vaststellen zodra er een definitief ontwerp is (vermoedelijk begin september).

Servicekosten
Op dit moment is het moeilijk om de servicekosten goed in te schatten. Op basis van onze ervaring verwachten we dat de servicekosten gemiddeld rond de € 32 per m2 per jaar ex BTW uit zullen komen. Let op: de uiteindelijke servicekosten zijn voor een deel afhankelijk van je eigen gebruik. Je elektraverbruik wordt bemeterd: gebruik je meer dan gemiddeld, dan betaal je ook meer servicekosten; gebruik je juist minder dan krijg je aan het einde van het jaar geld terug.

Onder de servicekosten vallen o.a. elektra, inclusief elektra voor infraroodverwarmingspanelen (bemeterd), water en rioolheffing, snel internet, OZB, vuilnisophaal, en de schoonmaak van algemene ruimtes.

BTW
In beginsel betaalt iedereen BTW over de kale huurprijs en over de servicekosten. Er zijn echter een beperkt aantal categorieën huurders die vrijgesteld zijn van BTW. Voor hen is het mogelijk om te huren zonder BTW. Je betaalt dan i.p.v. 21% BTW over de kale huur een opslagpercentage (het zogenaamde BTW-compensatiepercentage) van 10%. Over de servicekosten betaal je wel de volledige 21%, onafhankelijk of je vrijgesteld bent van BTW of niet (wij berekenen slechts de kosten door van onze leveranciers).

Gebruik voor cursussen
Vanwege de regelgeving op het gebied van brandveiligheid is het belangrijk dat wanneer je je ruimte regelmatig wilt gebruiken om cursussen te geven aan groepen dit een ruimte op de begane grond is. Incidenteel gebruik als cursusruimte is ook toegestaan op de etages. 

Geluidsstudio’s
Op de begane grond onder de kantine zijn ruimtes ingedeeld voor muziek- en geluidsstudio’s. De ruimtes hebben relatief weinig direct daglicht. Afhankelijk van je beoogde gebruik zal er wellicht helemaal geen daglichtvoorziening zijn. Een raam in een opnamestudio is een geluidslek. Speel je echter akoestische gitaar, dan is een raam weer wel een optie. Ben je op zoek naar een geluidsstudio, neem dan contact met ons op om de (on)mogelijkheden nader te bespreken.   

Gezamenlijke werkplaatsen
In gebouwdeel D (zie plattegrond) creëren we twee gezamenlijke werkplaatsen. Dit zijn ruime werkplaatsen met daaromheen 4 of 5 kleinere individuele ruimtes. In de gedeelde werkplaats kunnen bijvoorbeeld machines worden geplaatst die de verschillende huurders samen kunnen gebruiken. In je eigen kleinere ruimte kun je je eigen spullen kwijt. Heb je interesse in het delen van een gezamenlijke werkruimte, neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.  

Planning
We zijn momenteel druk met de laatste voorbereidingen voor de bouw. In september zullen we beginnen met de bouw. Vanaf januari zullen de eerste ruimtes gefaseerd opgeleverd worden. Volgens de planning zullen de meeste ruimtes in februari of maart 2019 verhuurklaar zijn.



Jouw wensen
Heb je interesse in een ruimte, geef dit dan aan in een email naar verhuur@sophieskunstprojecten.nl.
Geef in je mail in ieder geval de volgende zaken aan:
·         Wat voor soort ruimte zoek je, geef een indicatie van de benodigde oppervlakte (of heb je al een voorkeur n.a.v. de bijgevoegde plattegrond)?
·         Wat wil je in de ruimte gaan doen?
·         Zijn er eventuele speciale voorzieningen die je echt nodig hebt?
·         Wat is ongeveer het maandelijkse budget dat je beschikbaar hebt voor een werkruimte (excl. BTW)?
·         Waarom kies je voor een werkplek in De Vrijhaven? (m.a.w. wat breng je mee, en wat kom je halen?)
·         Sta je al ingeschreven bij Sophies Kunstprojecten of SWK030?
Heb je nog vragen, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.

Het vervolgtraject
Wij inventariseren de verschillende wensen van alle geïnteresseerden en gaan puzzelen om zoveel mogelijk van deze wensen te kunnen realiseren. We proberen later deze maand of begin september bij je terug te komen met een reactie op je inschrijving. Dat kan zijn in de vorm van aanvullende vragen, in de vorm van een aantal alternatieven of wellicht een concreet aanbod.

Mochten we je een ruimte aan kunnen bieden die aansluit bij je zoekwensen, dan tekenen we in september of oktober een principeovereenkomst. Daarin staan dan duidelijk de ontbindende voorwaarden. We zullen deze overeenkomst vervolgens in december of januari omzetten in een huurovereenkomst.
Privacy statement Grafisch ontwerp en website: RAMDATH