Verslag Kirsten Jassies 19-04

GIFjes, selfies, en heel veel mooie foto's van kunst en design. Kirsten Jassies' lezing bij SWK030 op 19 april was beeldend en sprankelend, en bracht ons een serie aan 'good practices' van hoe je social media kan inzetten voor je creatieve onderneming. Op basis van haar eigen ervaring als social media expert, gaf Kirsten ons aan de hand van voorbeelden een paar tips. 

Gelijk reactie!
Kirsten is altijd al bezig geweest met het maken van content. Ongeveer 20 jaar geleden schreef ze haar eerste blog, een recensie van een maaltijd. En tot haar verbazing kreeg ze gelijk haar eerste reactie. Helaas geen positieve reactie, maar er was contact. En daar draait het om in social media. Door middel van verhalen en visuals leg je connecties met je community van volgers.

Waarom die social media?
Waarom zou je social media juist voor je creatieve onderneming inzetten? Kirsten gaf vier redenen. Eén, je kan je netwerk er mee vergroten of versterken. Twee, je kan je werk online tonen en vindbaar maken. Drie, je kan in contact komen met mogelijke klanten. En vier, je kan jezelf, je expertise of je skill(s) online tonen. Social media dragen ontzettend veel bij aan de zichtbaarheid van je eigen onderneming, voor je directe omgeving, en als je het goed doet, ook daarbuiten.

Open en gesloten social media
En hoe werkt dat nu precies? Kirsten gaf een overzicht van de verschillende social media kanalen die er zijn en waarvoor ze worden ingezet. Niet elk kanaal is even geschikt voor wat je wilt. Zo is LinkedIn geschikt voor zakelijke berichten, Facebook voor contact met je directe netwerk en Instagram juist voor de mensen die jou nog niet kennen. Er bestaat dus een verschil tussen open en gesloten social media, legde Kirsten uit. Facebook is een gesloten sociaal medium, wat inhoudt dat content op Facebook niet snel gevonden kan worden via zoekmachines.

Dus stel je voor, je hebt een mooie foto serie van je nieuwe collectie gedeeld via Facebook. Je netwerk is dan nu op de hoogte van je nieuwe producten, maar mensen die nog niet in je netwerk zitten niet. Instagram is dan weer een open sociaal medium, waardoor iedereen die op zoek is in de categorie mode je kleding voorbij kan zien komen. Kirstens verhaal gaf inzicht in hoe dit soort processen werken, waardoor we ze efficiënter kunnen inzetten.



SWK030.CONNECT
Het diverse netwerk van kunstenaars en creatieve ondernemers die bij SWK030 huren hebben toegang tot SWK030.CONNECT. Deze site biedt een aantal van de functies die Kirsten ook benoemde in haar lezing. De website biedt de mogelijkheid om je werk te tonen, en daarmee dus zichtbaar en vindbaar te zijn. En de site stelt mensen in staat om makkelijk contact met elkaar te leggen. Via het Prikbord kunnen berichten of oproepen verspreid worden, en kunnen mensen reageren op elkaars berichten.

De site staat er klaar voor, en de community is aan het groeien. Nieuwe huurders in nieuwe panden sluiten zich aan, en ook oude huurders gaan online of betrekken mede-huurders bij SWK030.CONNECT.

Ben jij huurder, maar heb je nog geen profiel? Maak er eentje aan via connect.swk030.nl, of stuur een mailtje naar connect@swk030.nl.

Wil je meer te weten komen over het inzetten van social media voor je onderneming? Kijk dan eens op de website van Kirsten Jassies, of koop Kirstens boek ‘In Beeld met Instagram’.